| کارکردهای آموزشی و پژوهشی آزمایشگاه های مدارس در ارتقای یادگیری علوم تجربی: مرور نظاممند شواهد و چالش ها |
| کد مقاله : 1169-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
حسن مدرس زاده * گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| آزمایشگاههای مدارس بهعنوان یکی از مؤثرترین بسترهای یاددهی ـ یادگیری در آموزش علوم تجربی شناخته میشوند و نقش چشمگیری در ارتقای درک مفاهیم، پرورش مهارتهای پژوهشی و افزایش انگیزه یادگیرندگان دارند. هدف این پژوهش، بررسی نقش فعالیتهای آزمایشگاهی در یادگیری علوم و تحلیل چگونگی تأثیر تعامل فعالیتهای نظری و عملی بر فهم عمیق دانشآموزان است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش مرور نظاممند اسنادی انجام شد. برای گردآوری دادهها، پایگاههای علمی داخلی و بینالمللی در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ جستجو گردید و ۳۸ منبع مرتبط پس از غربالگری انتخاب شد. یافتهها نشان میدهد که آزمایشگاهها با فراهمسازی تجربههای واقعی، موجب تقویت مهارتهایی همچون مشاهده، فرضیهسازی، تحلیل دادهها، حل مسئله و تفکر انتقادی میشوند و از نظر عاطفی نیز انگیزه، اعتمادبهنفس و نگرش مثبت نسبت به علوم را افزایش میدهند. در کنار مزایا، چالشهایی مانند کمبود تجهیزات، محدودیت زمان آموزشی، نارسایی در آموزش مهارتهای تخصصی معلمان و ضعف زیرساختها، بهرهبرداری کامل از ظرفیت آزمایشگاهها را محدود میسازد. بر اساس یافتهها، تجهیز استاندارد آزمایشگاهها، توانمندسازی معلمان، بازنگری در برنامه درسی و ایجاد نظام ارزیابی مبتنی بر فعالیت عملی، برای ارتقای کیفیت آموزش علوم ضروری است. این نتایج بر لزوم توجه نظام آموزشی به فعالیتهای آزمایشگاهی بهعنوان قلب یادگیری علوم تأکید میکند. |
| کلیدواژه ها |
| آزمایشگاه مدارس، یادگیری علوم تجربی، فعالیت عملی، مهارتهای پژوهشی، انگیزش علمی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |