| بررسی کج فهمی های دانش آموزان پایه دهم دوره متوسطه دوم در مورد ساختار لوویس: مطالعه موردی روی دانش آموزان یک مدرسه |
| کد مقاله : 1175-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
مسعود سعادتی *1، مهدی سلیمان پور2، زانا احمدی خولینه2 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، ایران |
| چکیده مقاله |
| درک ساختارهای لوویس یکی از چالشبرانگیزترین مفاهیم در آموزش شیمی محسوب می شود. کج فهمی های دانش آموزان در زمینه ساختار لوویس ریشه در عوامل متعددی دارد و منجر به برخی کاستی ها در یادگیری مفاهیم دیگر شیمی می شود که شناسایی و بررسی این عوامل میتواند در رفع آن ها مؤثر باشد. در این پژوهش که به روش تحلیلی-توصیفی صورت گرفته است، ابتدا پژوهشهای مختلف در زمینه کج فهمی های دانش آموزان در بحث ساختار لوویس، قاعده هشت تایی و شمارش الکترون ها در کشورها و مناطق دیگر، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. سپس بر اساس پیشنهادات این پژوهشها و تجربه پژوهشگران پرسشنامه ای حاوی 4 سؤال تشریحی طراحی و در اختیار دانش آموزان پسر پایه دهم تجربی در مدارس تبریز در سال تحصیلی 1404-1403 قرار داده شد و پاسخهای دانش آموزان تحلیل و نتایج استخراج گردید. بر اساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که بیشتر دانش آموزان در درک مفاهیم پیوند شیمیایی و ساختار لوویس و چگونگی قرار گرفتن الکترونها در ترازهای انرژی دچار کج فهمی هستند و این مفاهیم را به طور کامل و عمیق درک نکرده اند. از آنجا که این امر منجر به برخی اشتباهات در حل مسایل مربوط به موضوع و دیگر مفاهیم شیمی می شود شناسایی این کج فهمی ها می تواند به معلمان کمک کند تا با اتخاذ راهکارهایی اینگونه کج فهمی ها را به حداقل برسانند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش علوم تجربی، آموزش شیمی، ساختار لوویس، کج فهمی، دانش آموزان پایه دهم |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |