بررسی کج فهمی های دانش آموزان پایه دهم دوره متوسطه دوم در مورد ساختار لوویس: مطالعه موردی روی دانش آموزان یک مدرسه
کد مقاله : 1175-NCSE5 (R1)
نویسندگان
مسعود سعادتی *1، مهدی سلیمان پور2، زانا احمدی خولینه2
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، ایران
چکیده مقاله
درک ساختارهای لوویس یکی از چالش‌برانگیزترین مفاهیم در آموزش شیمی محسوب می شود. کج فهمی های دانش آموزان در زمینه ساختار لوویس ریشه در عوامل متعددی دارد و منجر به برخی کاستی ها در یادگیری مفاهیم دیگر شیمی می شود که شناسایی و بررسی این عوامل میتواند در رفع آن ها مؤثر باشد. در این پژوهش که به روش تحلیلی-توصیفی صورت گرفته است، ابتدا پژوهشهای مختلف در زمینه کج فهمی های دانش آموزان در بحث ساختار لوویس، قاعده هشت تایی و شمارش الکترون ها در کشورها و مناطق دیگر، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. سپس بر اساس پیشنهادات این پژوهشها و تجربه پژوهشگران پرسشنامه ای حاوی 4 سؤال تشریحی طراحی و در اختیار دانش آموزان پسر پایه دهم تجربی در مدارس تبریز در سال تحصیلی 1404-1403 قرار داده شد و پاسخهای دانش آموزان تحلیل و نتایج استخراج گردید. بر اساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که بیشتر دانش آموزان در درک مفاهیم پیوند شیمیایی و ساختار لوویس و چگونگی قرار گرفتن الکترونها در ترازهای انرژی دچار کج فهمی هستند و این مفاهیم را به طور کامل و عمیق درک نکرده اند. از آنجا که این امر منجر به برخی اشتباهات در حل مسایل مربوط به موضوع و دیگر مفاهیم شیمی می شود شناسایی این کج فهمی ها می تواند به معلمان کمک کند تا با اتخاذ راهکارهایی اینگونه کج فهمی ها را به حداقل برسانند.
کلیدواژه ها
آموزش علوم تجربی، آموزش شیمی، ساختار لوویس، کج فهمی، دانش آموزان پایه دهم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر