| بررسی تربیت دینی و قرآنی در علوم تجربی پایه هفتم و نقش معلم در تربیت معنوی دانشآموزان |
| کد مقاله : 1178-NCSE5 (R2) |
| نویسندگان |
|
مریم کیانی *1، سما محمدی2 1هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تهران 2دانشگاه فرهنگیان واحد شهید شرافت |
| چکیده مقاله |
| تربیت دینی و معنوی یکی از ابعاد مهم آموزش در مدارس است و ادغام آموزههای قرآنی و احادیث معصومین در آموزش علوم تجربی، زمینهساز پرورش دانشآموزانی با بینش علمی و اخلاقی میشود. هدف این پژوهش، بررسی نحوه بازتاب تربیت دینی و قرآنی در کتاب زیست علوم تجربی پایه هفتم (چاپ ۱۴۰۴) و تحلیل نقش معلم در تقویت تربیت معنوی دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر تحلیل محتوای کتاب و مرور تحقیقات پیشین بوده است. یافتهها نشان میدهد که ادغام آیات قرآن، احادیث و فعالیتهای عملی، علاوه بر افزایش درک مفاهیم زیستشناسی، نگرش اخلاقی، مسئولیتپذیری و روحیه مراقبت از محیط زیست را در دانشآموزان تقویت میکند. ادغام آیات قرآن و احادیث، فهم علمی را عمیقتر و یادگیری را کاربردیتر میکند. حضور فعال معلم و روشهای خلاقانه آموزشی، نقش تعیینکنندهای در تربیت معنوی دانشآموزان دارد. چالشها و بهرهبرداری از فرصتها میتواند کیفیت تربیت معنوی و اخلاقی در کلاسهای علوم تجربی را افزایش دهد. |
| کلیدواژه ها |
| تربیت دینی، تربیت معنوی، علوم تجربی ، آموزش قرآنی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |