تحول در آموزش علوم تجربی با تکیه بر خلاقیت، فناوری و یادگیری کاوش‌محور
کد مقاله : 1183-NCSE5 (R1)
نویسندگان
مریم کیانی *1، حامد عسگرخان مسکن2
1هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تهران
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تحول در آموزش علوم تجربی در دهه‌های اخیر، به‌ویژه با تأکید بر روش‌های نوآورانه و فناورانه، ضروری‌ترین مباحث در نظام‌های آموزشی جهان به شمار می‌رود. در این راستا، شیوه‌های سنتی که معمولاً بر انتقال‌محور تمرکز دارند، جای خود را به رویکردهای خلاقانه، فناورانه و کاوش‌محور داده‌اند. این مقاله با هدف بررسی نقش خلاقیت، فناوری و یادگیری کاوش‌محور در ارتقای کیفیت آموزش علوم تجربی نگاشته شده است. با اتکا به مبانی نظری سازنده‌گرایی و یادگیری فعال، پژوهش حاضر به تحلیل و ارزیابی رویکردهایی چون یادگیری مبتنی بر پروژه، آزمایشگاه‌های مجازی، واقعیت افزوده، بازی‌محوری و تلفیق STEM پرداخته است. نتایج پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهد که ادغام خلاقیت با فناوری آموزشی علاوه بر افزایش انگیزش یادگیری و درک مفاهیم علمی، مهارت‌های پژوهشی، تفکر انتقادی و حل مسئله را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند. در نهایت، مقاله بر لزوم بازآفرینی نقش معلم از انتقال‌دهنده دانش به تسهیل‌گر یادگیری تأکید دارد و پیشنهاد می‌کند که آموزش علوم تجربی با رویکردی خلاقانه، فناورانه و کاوش‌محور بازطراحی شود.
کلیدواژه ها
آموزش علوم تجربی، خلاقیت، فناوری آموزشی، یادگیری کاوش‌محور، یادگیری فعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر