| بررسی کتاب سلامت و بهداشت دوازدهم بر اساس مولفه های خود آگاهی و خود مراقبتی |
| کد مقاله : 1184-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
انسیه احمدی *1، کوثر محمدی2، علی زارع زردینی3 1دانشگاه فرهنگیان ، پردیس فاطمه الزهرا یزد 2فرهنگیان ، پردیس فاطمه الزهرا یزد 3استادیار علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| سلامت از اساسیترین ابعاد زندگی انسان به شمار میآید. سازمان جهانی بهداشت، سلامت را ترکیبی از نبود بیماری و برخورداری از وضعیت مطلوب جسمی، روانی و اجتماعی تعریف میکند. یکی از عوامل مؤثر در حفظ و ارتقای سلامت، خودآگاهی و خودمراقبتی است. خودآگاهی به معنای شناخت دقیق از خود، افکار، احساسات و هیجانات فردی است و خودمراقبتی شامل رفتارها و اقداماتی آگاهانه و هدفمند برای حفظ و بهبود سلامت میباشد. کتابهای درسی بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای آموزشی، نقش مؤثری در ترویج مفاهیم مرتبط با سلامت ایفا میکنند. این پژوهش با روش تحلیل محتوای توصیفی انجام شده است. واحد تحلیل شامل جملات، پاراگرافها، فعالیتها و تصاویر کتاب «سلامت و بهداشت» پایه دوازدهم مرتبط با مؤلفههای خودآگاهی و خودمراقبتی است. کدگذاری به شیوه قیاسی (بر اساس چارچوب مفهومی از پیش تعیینشده) صورت گرفته و پژوهش از نوع کیفی میباشد. نتایج نشان داد که در مجموع ۲۳۰ مورد (جملات، پاراگرافها، فعالیتها و تصاویر) به مؤلفههای خودمراقبتی و خودآگاهی اشاره دارند. بیشترین فراوانی مربوط به مفاهیم خودمراقبتی (۲۶/۸۸ درصد) و کمترین میزان به مفاهیم خودآگاهی (۱۱/۷۳ درصد) اختصاص یافته است. با توجه به نقش تعیینکننده خودآگاهی و خودمراقبتی در سلامت جسمی و روانی، پیشنهاد میشود در تدوین محتوای کتابهای درسی، توجه بیشتری به تقویت این مؤلفهها صورت گیرد تا زمینهساز شکلگیری سبک زندگی سالم در میان نوجوانان باشد. |
| کلیدواژه ها |
| خودمراقبتی، خودآگاهی، سلامت، کتاب درسی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |