| روشهای نوین و خلاقانه در تدریس علومتجربی |
| کد مقاله : 1188-NCSE5 (R2) |
| نویسندگان |
|
اعظم نیکنام شیری * دبیر متوسطه |
| چکیده مقاله |
| یادگیری علومتجربی بهدلیل ماهیت پژوهشی و آزمایشی خود، همواره نیازمند روشهای آموزشی فعال و دانشآموزمحور بوده است. تغییر رویکرد از یادگیری حافظهمحور به یادگیری عمیق، مستلزم بهرهگیری از شیوههای خلاقانه و نوین در آموزش است. از جمله عواملی که میتواند به بروز ابتکار، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان منجر شود، روش تدریس مناسب و منابع معتبر علمی است. باتوجهبه تغییرات سریع در نظامهای آموزشی و ضرورت ارتقای کیفیت یادگیری، استفاده از روشهای نوین و خلاقانه در تدریس علومتجربی اهمیت ویژهای یافته است. آموزش علومتجربی همواره در پی آن است که دانشآموزان نهتنها مفاهیم علمی را بیاموزند، بلکه توانایی بهکارگیری آنان را در زندگی واقعی کسب کنند. روشهای سنتی مانند تدریس سخنرانیمحور، گرچه اطلاعات را بهسرعت منتقل میکنند، اما به پرورش مهارتهای پژوهشی و عملی دانشآموزان کمتر توجه دارند. اگر چه این روشها هنوز هم کاربردهای خاص خود را دارد؛ اما با پیشرفت علموفناوری، نیاز به استفاده از روشهای نوین تدریس، بیشازپیش احساس میشود و تکیة صرف به روشهای سنتی تدریس، اثربخشی و کارآمدی لازم را در فرایند یاددهیـیادگیری نخواهد داشت. این مقاله به بررسی راهکارهایی همچون یادگیری مبتنی بر پروژه، استفاده از فعالیتهای آزمایشگاهی، بازیوارسازی، کاوشگری، استیم و استفاده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در فرایند تدریس میپردازد. |
| کلیدواژه ها |
| علومتجربی، شیوههای نوین تدریس، خلاقیت |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |