| بررسی عوامل مؤثر بر نگرش دبیران علوم تجربی نسبت به استفاده از شیوههای تدریس ادغام هنر در آموزش علوم تجربی |
| کد مقاله : 1193-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
فاطمه خبیری *1، روح اله قاسمی2 1دبیر 2دبیر آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| : پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل مؤثر بر نگرش دبیران علوم تجربی شهر شیراز در مورد استفاده از روشهای تدریس ادغام هنر در آموزش علوم تجربی انجام گرفت. نمونۀ پژوهش 40 تن از دبیران علوم تجربی بودند که با استفاده از نمونهگیری در دسترس هدفمند انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ پژوهشگر ساخته گردآوری شد. آزمون آلفای کرونباخ نشان داد که پایایی درونی یک سازه در حد خیلی خوب،3 سازه در حد خوب و 3 سازه در حد قابل قبول است. نتایج آزمون همبستگی و رگرسیون چند متغیرۀ گام به گام نشان داد که باور دبیران علوم تجربی در مورد عدم اثربخشی روشهای تدریس ادغام هنر، باور دبیران علوم تجربی نسبت به بیتوجهی برنامۀ درسی ملی به روشهای تدریس ادغام هنر، باور دبیران علوم تجربی در مورد عدم حمایت از روشهای تدریس ادغام هنر، باور دبیران علوم تجربی در مورد عدم توانمندی دانشآموزان در زمینۀ ادغام هنر، عدم توانمندی دبیران علوم تجربی در زمینۀ روشهای تدریس ادغام هنر و سابقۀ تدریس دبیران در نگرش آنان نسبت به عدم استفاده از روشهای تدریس ادغام هنر تأثیر دارند. نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره نشان داد متغیرهای فوق تبیینگر 94 درصد تغییرات متغیر وابسته هستند. بر اساس این نتایج برای نظام آموزشی پیشنهاداتی چون تجدیدنظر در اسناد آموزشی، در نظر گرفتن زمان برای فعالیتهای ادغام هنر و برای مدارس پیشنهاداتی در رابطه با ارزشسازی، روندسازی، الگوسازی و تخصیص منابع در زمینۀ ادغام هنر ارائه شد. |
| کلیدواژه ها |
| استفاده از روشهای تدریس ادغام هنر، نگرش دبیران علوم تجربی، باور دبیران علوم تجربی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |