ادراک دانشجومعلمان رشته علوم تجربی از تحول هویت حرفه‌ای خود: یک مطالعه کیفی مبتنی بر بازگشت به تجارب کارورزی ۱ تا 3
کد مقاله : 1195-NCSE5
نویسندگان
ناهید محمدی پارسا *، سمیه تقی زاده
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش کیفی، بررسی ادراک دانشجو معلمان علوم تجربی در مورد تکامل هویت حرفه‌ای آن‌ها در طول تجربیات کارورزی 1 تا 3 بود. این مطالعه با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد و با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با 10 دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. داده‌ها به صورت دستی با استفاده از تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که تجربه کارورزی در هفت حوزه اصلی سازماندهی شده است: "شکل‌گیری هویت حرفه‌ای"، "کسب شایستگی‌ها"، "نقش راهنمایان"، "چالش‌های ساختاری"، "مسائل محیطی"، "ابعاد عاطفی" و "راهبردهای بهبود". در میان آنها، شکل‌گیری هویت حرفه‌ای به عنوان مهم‌ترین مضمون شناسایی شد که شامل انتقال از نقش دانشجو به معلم، درک واقعیت‌های حرفه‌ای و افزایش مسئولیت بود. کیفیت این تکامل به شدت تحت تأثیر کیفیت مربیگری و انسجام ساختاری برنامه قرار داشت. بر این اساس، آموزش مربیان، بازنگری در ساختار برنامه و توجه به ابعاد عاطفی به عنوان راهبردهای اصلی برای بهبود کارورزی‌ها پیشنهاد می‌شوند.
کلیدواژه ها
هویت حرفه‌ای، دانشجومعلم علوم، کارورزی، مطالعه کیفی، دانشگاه فرهنگیان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی