| ادراک دانشجومعلمان رشته علوم تجربی از تحول هویت حرفهای خود: یک مطالعه کیفی مبتنی بر بازگشت به تجارب کارورزی ۱ تا 3 |
| کد مقاله : 1195-NCSE5 |
| نویسندگان |
|
ناهید محمدی پارسا *، سمیه تقی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| هدف از این پژوهش کیفی، بررسی ادراک دانشجو معلمان علوم تجربی در مورد تکامل هویت حرفهای آنها در طول تجربیات کارورزی 1 تا 3 بود. این مطالعه با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد و با استفاده از نمونهگیری هدفمند، مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 10 دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. دادهها به صورت دستی با استفاده از تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که تجربه کارورزی در هفت حوزه اصلی سازماندهی شده است: "شکلگیری هویت حرفهای"، "کسب شایستگیها"، "نقش راهنمایان"، "چالشهای ساختاری"، "مسائل محیطی"، "ابعاد عاطفی" و "راهبردهای بهبود". در میان آنها، شکلگیری هویت حرفهای به عنوان مهمترین مضمون شناسایی شد که شامل انتقال از نقش دانشجو به معلم، درک واقعیتهای حرفهای و افزایش مسئولیت بود. کیفیت این تکامل به شدت تحت تأثیر کیفیت مربیگری و انسجام ساختاری برنامه قرار داشت. بر این اساس، آموزش مربیان، بازنگری در ساختار برنامه و توجه به ابعاد عاطفی به عنوان راهبردهای اصلی برای بهبود کارورزیها پیشنهاد میشوند. |
| کلیدواژه ها |
| هویت حرفهای، دانشجومعلم علوم، کارورزی، مطالعه کیفی، دانشگاه فرهنگیان. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |