بررسی نگرش دانش‌آموزان نسبت به نقش علوم تجربی در مسائل زیست‌محیطی
کد مقاله : 1202-NCSE5
نویسندگان
نگار نوروزی نیا1، شبنم عباسی *2
1گروه علوم پایه، مرکز شهید رجائی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
2گروه آموزش زیست‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
چکیده مقاله
آموزش علوم تجربی به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی نظام آموزشی، نقش مهمی در شکل‌گیری نگرش دانش‌آموزان نسبت به محیط‌زیست دارد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانش‌آموزان نسبت به نقش علوم تجربی در حل مسائل زیست‌محیطی انجام شد. جامعه آماری شامل ۲۳۵ دانش‌آموز دختر پایه‌های هفتم، هشتم و نهم در اصفهان بود که با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته و تحلیل رگرسیون خطی مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که هرچند نگرش کلی دانش‌آموزان در سطح متوسط رو به بالا قرار دارد و میانگین نمره نگرش ۳.۸۳ به‌دست آمد، اما بین آگاهی زیست‌محیطی و رفتارهای مسئولانه آنان شکاف وجود دارد. از بین مؤلفه‌های مورد بررسی، «علاقه» و «پروژه» به‌ترتیب به‌عنوان قوی‌ترین پیش‌بین‌های نگرش مثبت شناسایی شدند، درحالی‌که «اینترنت» و «آزمایش» تأثیر معناداری نداشتند. مدل رگرسیون ۴۵.۴ درصد از واریانس نگرش را تبیین کرد. این نتایج نشان می‌دهد که برای تقویت نگرش زیست‌محیطی، علاوه بر آموزش نظری، توجه به آموزش عملی، فعالیت‌های پژوهشی و پروژه‌های زیست‌محیطی در مدرسه ضروری است.
کلیدواژه ها
آموزش پروژه‌محور، علوم تجربی، نگرش زیست‌محیطی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر