تاثیر طراحی بازی های آموزشی بر افزایش علاقه دانش اموزان به درس علوم
کد مقاله : 1204-NCSE5 (R1)
نویسندگان
ولی الله میر جلیلی1، ریحانه امیدی نژاد *2
1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان
2دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی تاثیر طراحی بازی های آموزشی توسط دانش آموزان برمیزان جذابیت و فرآیندهای شناختی در درس علوم پرداخته است. داده ها از طریق مصاحبه های عمیق و مشاهده مستقیم بر روی یازده دانش آموز جمع آوری و تحلیل شدند. نتایج اصلی حاکی از سه دگرگونی اساسی در انگیزه و یادگیری بود: اولا، فرایند ساخت بازی، حس مالکیت فعال بر محتوای درسی را در دانش آموزان تقویت کرد و انگیزه ی درونی آنها را افزایش داد. ثانیا، محیط بازی، ترس از ارزیابی و اشتباه را به فرصتی برای آزمایش و بهبود طرح تبدیل نمود که عاملی حیاتی در فرآیند اکتشاف علمی است. ثالثا، لزوم پیاده سازی فیزیکی مفاهیم انتزاعی علوم، به دلیل تعامل چندحسی، موجب تعمیق و ماندگاری یادگیری شد. این درگیری فعال، انتقال دانش از حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت را تسهیل کرد. درمجموع، این رویکرد طراحی بازی، انگیزه زایی ذاتی را فعال نموده و محیطی امن برای یادگیری پایدار فراهم می آورد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ادغام فرآیندهای خلاقانه ساخت و ساز در برنامه درسی، می‌تواند شکاف بین تئوری و کاربرد عملی را پر کرده و دانش‌آموزان را از مصرف‌کنندگان منفعل محتوا به خالقان فعال دانش تبدیل کند. لذا، استفاده از روش‌های یادگیری مبتنی بر طراحی در آموزش علوم به شدت توصیه می‌شود.
کلیدواژه ها
طراحی بازی آموزشی، یادگیری علوم، انگیزه درونی، حس مالکیت، کاهش ترس از اشتباه، تعامل چند حسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر