| تاثیر طراحی بازی های آموزشی بر افزایش علاقه دانش اموزان به درس علوم |
| کد مقاله : 1204-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
ولی الله میر جلیلی1، ریحانه امیدی نژاد *2 1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان 2دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش به بررسی تاثیر طراحی بازی های آموزشی توسط دانش آموزان برمیزان جذابیت و فرآیندهای شناختی در درس علوم پرداخته است. داده ها از طریق مصاحبه های عمیق و مشاهده مستقیم بر روی یازده دانش آموز جمع آوری و تحلیل شدند. نتایج اصلی حاکی از سه دگرگونی اساسی در انگیزه و یادگیری بود: اولا، فرایند ساخت بازی، حس مالکیت فعال بر محتوای درسی را در دانش آموزان تقویت کرد و انگیزه ی درونی آنها را افزایش داد. ثانیا، محیط بازی، ترس از ارزیابی و اشتباه را به فرصتی برای آزمایش و بهبود طرح تبدیل نمود که عاملی حیاتی در فرآیند اکتشاف علمی است. ثالثا، لزوم پیاده سازی فیزیکی مفاهیم انتزاعی علوم، به دلیل تعامل چندحسی، موجب تعمیق و ماندگاری یادگیری شد. این درگیری فعال، انتقال دانش از حافظه کوتاهمدت به بلندمدت را تسهیل کرد. درمجموع، این رویکرد طراحی بازی، انگیزه زایی ذاتی را فعال نموده و محیطی امن برای یادگیری پایدار فراهم می آورد. این یافتهها نشان میدهد که ادغام فرآیندهای خلاقانه ساخت و ساز در برنامه درسی، میتواند شکاف بین تئوری و کاربرد عملی را پر کرده و دانشآموزان را از مصرفکنندگان منفعل محتوا به خالقان فعال دانش تبدیل کند. لذا، استفاده از روشهای یادگیری مبتنی بر طراحی در آموزش علوم به شدت توصیه میشود. |
| کلیدواژه ها |
| طراحی بازی آموزشی، یادگیری علوم، انگیزه درونی، حس مالکیت، کاهش ترس از اشتباه، تعامل چند حسی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |