تحلیل ساحت علمی و فناوری کتاب علوم تجربی پایه ششم، با بهره‌گیری از "روش ویلیام رومی"
کد مقاله : 1206-NCSE5 (R1)
نویسندگان
علی اکبر قاسمی *1، علی اکبر درتاج2
1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
21. گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، تحلیل ساحت علمی و فناوری کتاب علوم تجربی پایه ششم، با بهره‌گیری از "روش ویلیام رومی" است. این نوع پژوهش در اصل در زمره مطالعات ارزشیابی قرار می‌گیرد. با این حال، پژوهشگر در فرایند بررسی شاخص‌ها از روش تحقیق توصیفی نیز بهره برده است. جامعه آماری پژوهش شامل کتاب علوم تجربی پایه ششم منتشرشده در سال 1403 بود.نتایج نشان داد که در کتاب علوم تجربی پایه ششم به ساحت علمی و فناورانه توجه قابل‌توجهی شده است.شاخص درگیری متن در زمینه علمی و فناورانه در سطح مناسبی قرار داشت و شاخص درگیری تصاویر نیز نشان داد که ارائه محتوا ماهیتی فعال دارد. در مقابل، شاخص درگیری پرسش‌ها بسیار بالا بود و طبق معیارهای ویلیام رومی، پرسش‌های کتاب از لحاظ مطلوبیت در سطح مناسبی طراحی نشده‌اند.نتیجه‌گیری: در مجموع یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که کتاب علوم تجربی پایه ششم توجه مطلوبی به ساحت علمی و فناورانه داشته و محتوای کتاب به شیوه‌ای فعال ارائه شده است.
کلیدواژه ها
تحلیل ساحت علمی و فناوری، ویلیام رومی، کتاب علوم تجربی پایه ششم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی