| بررسی جایگاه علوم تجربی در درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی در دانشگاهها و نقش استاد تاریخ در تدریس این علوم |
| کد مقاله : 1208-NCSE5 (R4) |
| نویسندگان |
|
رضا معینی رودبالی *1، حسن جوادی نیا2 1استادیارِ گروهِ آموزشِ معارف اسلامیِ دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران 2استادیار گروه اموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی ۸۸۹_۱۴۶۶۵،تهران ایران |
| چکیده مقاله |
| علوم تجربی که دربردارنده طیف وسیعی از رشته ها از پزشکی، دام پزشکی، گیاه شناسی تا زمین شناسی و شیمی و فیزیک و ... می باشد، به صورت عمده با جهان طبیعت و عالم ماده و آزمایش تجربی حسّی مواد در ارتباط است. در گذشته از این علوم به عنوان «علوم طبیعی» یا «طبیعیات» هم یاد می شد. در مقاله حاضر که به شیوه- توصیفی- تحلیلی و بر اساس منابع سامان یافته است،ضمن توجه به اهمیت تاریخی علوم پایه، به نقش و جایگاه اساتید درس فرهنگ و تمدن اسلامی در ترغیب و القای نگرش تاریخی به دانشجو معلمان رشته علوم تجربی می پردازد. پژوهش ضمن نقادی این علوم در درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی در دانشگاهها، در صدد یافتن پاسخی برای این پرسش ها می باشد که مؤلفان کتب درسی فرهنگ و تمدن اسلامی با چه نگرشی به جایگاه علوم تجربی در این درس ارتباط برقرار نموده اند و ثانیا استاد درس فرهنگ و تمدن با چه رویکردی می تواند به تقویت نگرش تاریخی به عنوان یک نگرش مهم در عصر حاضر اقدام نماید؟ یافته ها حکایت از آن دارد که مؤلفین کتب فرهنگ و تمدن و بدون توجه به عمق مطالعات تاریخی، ضمن نادیده گرفتن برخی از اساتید حائز اهمیت در تاریخ علوم تجربی و همچنین عدم بهره گیری از تصاویر و و دیگر موارد مهم در مورد ابداعات و اکتشافات دانشمندان در تاریخ تمدن اسلامی در القای نگرش تاریخی به دانشجویان علوم پایه و به ویژه علوم تجربی چندان موفق نبوده اند. |
| کلیدواژه ها |
| دانش تاریخ، علوم تجربی،علوم طبیعی، فرهنگ و تمدن اسلامی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |