روش های خلاقانه تدریس علوم! کلید آموزش موثر در دنیای امروز
کد مقاله : 1214-NCSE5 (R1)
نویسندگان
وحیده صادقی *1، زهرا توکلی نژاد2
1دانشگاه فرهنگیان
2دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این مطالعه مروری با هدف بررسی اثربخشی روش‌های خلاقانه و نوین تدریس علوم تجربی در ارتقای یادگیری، یادداری و انگیزش دانش‌آموزان انجام شد. مطالعه حاضر به‌صورت مروری نظام‌مند انجام گرفت و طی آن 16 مقاله معتبر داخلی و خارجی منتشرشده بررسی شد. چهار روش نوین شامل یادگیری مبتنی بر پروژه، روش کاوشگری (آزمایشگاهی)، بازی‌وارسازی و رویکرد یادگیری ترکیبی مورد تحلیل قرار گرفتند. داده‌های استخراج‌شده نشان داد که این روش‌ها نسبت به شیوه‌های سنتی، به‌ویژه در درس علوم، موجب افزایش درک مفاهیم، بهبود مهارت‌های حل مسئله، تقویت خلاقیت، و رشد مشارکت فعال دانش‌آموزان می‌شوند. یافته‌ها همچنین بیانگر آن است که به‌کارگیری این روش‌ها باعث تعمیق یادگیری، کاهش وابستگی به حفظیات، و ارتقای نگرش مثبت نسبت به علوم تجربی می‌گردد. بر اساس نتایج، بهره‌گیری هدفمند از روش‌های خلاقانه تدریس می‌تواند کلید بهبود کیفیت یادگیری علوم در مدارس امروز باشد و توصیه می‌شود به‌عنوان رویکردهای جایگزین یا مکمل تدریس سنتی به‌کار گرفته شوند.
کلیدواژه ها
روش تدریس، کاوشگری، پروژه محور، یادگیری ترکیبی، بازی‌وارسازی، علوم تجربی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر