| نقش محوری آزمایشهای عملی در آموزش علوم تجربی مبتنی بر کاوشگری |
| کد مقاله : 1219-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
احمد کمالیان فر *1، عباس نوریفیروزی2 1گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران. 2دبیر فیزیک آموزشوپرورش، بوشهر، ایران. |
| چکیده مقاله |
| آموزش علوم مبتنی بر کاوشگری (IBSE)، به دلیل انتقال از رویکردهای سنتی به سمت روشهای فعال و دانشآموز محور، توجه قابل توجهی را جلب کرده است. آزمایشهای عملی در این چارچوب، به عنوان ابزارهای کلیدی برای ترویج کاوشگری، تحقیق و کشف در کلاس درس حیاتی هستند و فراتر از تأیید صرف مطالب عمل میکنند. هدف اصلی این پژوهش، تبیین و تحلیل جامع تأثیر و مکانیسمهای اثربخشی آزمایشهای عملی در چارچوب IBSE است. به طور خاص، مقاله به دنبال پاسخگویی به این سوالات است که چگونه طراحی مؤثر آزمایشها بر نتایج یادگیری، عملکرد تحصیلی و مهارتهای فکری دانشآموزان تأثیر میگذارد. روش پژوهش در این مقاله توصیفی-تحلیلی بوده و بر اساس تحلیل محتوای اسنادی و مرور تحقیقات تجربی و چارچوبهای نظری حوزه آموزش علوم بنا شده است. نتایج نشان داد که IBSE با بهرهگیری صحیح از ظرفیتهای آزمایشگاهی، نقش مهمی در ایجاد انگیزه، مشارکت، بهبود عملکرد تحصیلی و یادگیری عمیق دارد. یافتهها بر اهمیت طراحی استراتژیک و همچنین تأثیر مثبت کاربردهای دنیای واقعی در افزایش انگیزه، تفکر انتقادی و حفظ بلندمدت دانش توسط دانشآموزان تأکید میکنند. در نهایت، این پژوهش استفاده از روشهای مبتنی بر کاوشگری را برای تشویق کنجکاوی و اکتشاف علمی تأیید میکند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش علوم، طراحی آزمایش، یادگیری. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |