تحلیل کج‌فهمی‌های مفهومی دانش‌آموزان پایه هفتم در مبحث چگالی و راهکارهای اصلاحی در آموزش علوم تجربی
کد مقاله : 1220-NCSE5 (R1)
نویسندگان
سمیه کیانی *1، الهه معینی2، مهدیه نیکبخت3
1گروه آموزش فیزیک ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665تهران، ایران
2اصفهان-سه راه سیمن-بلوار کشاورز-کوچه پیام-بن بست لاله-پلاک 58
3گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل نوع و میزان کج‌فهمی‌های مفهومی دانش‌آموزان پایه هفتم در مبحث «چگالی» انجام شد. با توجه به چالش‌برانگیز بودن این مفهوم در کتاب علوم تجربی، پرسش‌نامه‌ای مفهومی شامل پنج سؤال طراحی و میان ۶۰ دانش‌آموز از مدارس دولتی، غیردولتی و خاص شهر اصفهان توزیع گردید. پرسش‌ها سه محور اصلی تمایز میان جرم و چگالی، وابستگی چگالی به جنس ماده، و ارتباط بین جرم، حجم و چگالی را بررسی کردند. نتایج نشان داد که دانش‌آموزان در دو محور دوم و سوم بیشترین خطا را داشتند و تنها ۳۳٪ از پاسخ‌ها به‌درستی ارائه شد. تحلیل کیفی پاسخ‌ها نشان داد که بسیاری از دانش‌آموزان «سنگینی» را با «چگالی» اشتباه گرفته و چگالی را به اندازه جسم وابسته می‌دانند. علل این برداشت‌ها شامل ماهیت انتزاعی مفهوم، کمبود فعالیت‌های عملی و شیوه‌های تدریس سنتی بود. بر اساس یافته‌ها، به‌کارگیری روش‌های تدریس فعال مانند مدل‌سازی، آزمایش‌های ساده و یادگیری مبتنی بر پرسش می‌تواند در اصلاح این کج‌فهمی‌ها مؤثر باشد.
کلیدواژه ها
چگالی، کج‌فهمی مفهومی، آموزش علوم تجربی، یادگیری فعال، فیزیک پایه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر