| تحلیل محتوای فصل «اندازهگیری» علوم تجربی پایه هفتم با تکنیک ویلیام رومی و ارائه راهکارهای نوین برای فعالسازی یادگیری . |
| کد مقاله : 1221-NCSE5 |
| نویسندگان |
|
یگانه خیاطی * دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش، تحلیل محتوای فصل «اندازهگیری» کتاب علوم تجربی پایهی هفتم بر اساس تکنیک ویلیام رومی و تعیین میزان فعال یا غیرفعال بودن متن و فعالیتهای آموزشی آن است. این فصل مفاهیم بنیادینی مانند جرم، حجم، چگالی، زمان، دقت و خطا را آموزش میدهد؛ مفاهیمی که نهتنها زیربنای فهم بسیاری از مباحث علمی هستند، بلکه در زندگی روزمره و بسیاری از مشاغل کاربرد مستقیم دارند. ازاینرو، فعال بودن این بخش از کتاب میتواند نقش اساسی در شکلگیری تفکر علمی، مهارتهای اندازهگیری و سواد فناورانه دانشآموزان داشته باشد. در این پژوهش، متن و فعالیتهای درس با روش تحلیل محتوای کمی و کیفی بررسی شد و اصولی مانند تناسب محتوا با توان دانشآموز، ارتباط با سودمندی و شغل، ارتباط افقی و عمودی، ارتباط محتوا با هدف و ... تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که متن درس عمدتاً توصیفی و غیرفعال است و فرصت اندکی برای مشاهده، کاوش، تجربه عملی و حل مسئله فراهم میکند. فعالیتهای کتاب نیز بیشتر تمرینمحور بوده و کمتر به یادگیری مبتنی بر پژوهش و موقعیتهای واقعی نزدیکاند. در ادامه، مجموعهای از راهکارهای عملی برای فعالسازی محتوا ارائه شد؛ از جمله طراحی فعالیتهای مهندسی معکوس، یادگیری زمینهمحور، ادغام عناصر STEAM، بازیوارسازی مفاهیم و تقویت رویکرد خلاقیتمحور. نتایج پژوهش نشان میدهد که با بازطراحی فعالیتها بر اساس روشهای نوین تدریس، میتوان محتوای غیرفعال را به تجربههای یادگیری پویا، جذاب و معنادار تبدیل کرد. |
| کلیدواژه ها |
| علوم تجربی، تحلیل محتوا، پایه هفتم ،ویلیام رومی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |