بررسی نقش محتوای کتاب علوم تجربی دوره اول متوسطه در ارتقای سواد محیط زیستی و سبک زندگی پایدار
کد مقاله : 1227-NCSE5 (R1)
نویسندگان
ملیکا ملکی جم *1، ثمین صفیری1، فاطمه میرعزیزی1، مهلا شمس1، سیده زهرا افشونی2
1دانشگاه شهید شرافت فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش محتوای کتاب علوم‌تجربی دوره اول متوسطه در ارتقای سواد محیط زیستی و سبک زندگی پایدار انجام شده است. اهمیت آموزش محیط‌زیست در شکل‌گیری نگرش‌ها و رفتارهای مسئولانه، ضرورت تحلیل دقیق تاثیر محتوای درسی بر ابعاد دانشی، نگرشی و رفتاری دانش‌آموزان را برجسته می‌سازد. این مطالعه با روش توصیفی- تحلیلی و براساس جامعه آماری 250 نفر از دانش‌آموزان دختر متوسطه اول منطقه 3 تهران در سال 1404 صورت گرفت. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه ای ساختارمند با 21 سوال در سه حیطه سواد محیط‌زیست، گردآوری شد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که گرچه کتاب علوم‌تجربی تا حدی به مفاهیم محیط زیستی پرداخته است، اما این پرداخت‌ها پراکنده، غیرسیستمی و عمدتا نظری بوده و کمتر به مهارت محوری و تغییر رفتار منجر می‌شوند. بر اساس یافته‌ها، درس علوم، در صورت بازطراحی محتوایی و اجرایی، ظرفیت بالایی در تربیت شهروندانی مسئول، آگاه و دوست‌دار وطن خواهد داشت.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: سواد محیط زیستی، سبک زندگی پایدار، کتاب علوم تجربی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر