بررسی تناسب مباحث شیمی کتاب‌های علوم تجربی متوسطه اول با کتاب‌های شیمی متوسطه دوم
کد مقاله : 1229-NCSE5 (R2)
نویسندگان
فرهاد رضائی *1، محمدطاهر رضائی2، لیلا رضائی3
1لنده، ایران، آموزش و پرورش
2شیراز، ایران، دانشگاه فرهنگیان
3لنده،ایران، آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تحلیل میزان انسجام و توالی محتوای شیمی در کتاب‌های علوم تجربی دوره متوسطه اول و کتاب‌های شیمی دوره متوسطه دوم انجام شد. روش تحقیق به‌صورت تحلیل محتوا و مقایسه‌ای بوده و جامعه آماری شامل کتاب‌های علوم تجربی پایه‌های هفتم، هشتم و نهم و کتاب‌های شیمی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم است. یافته‌های بدست آمده نشان می‌دهد که اگرچه اهداف آموزشی در هر دو مقطع بر اساس سند برنامه درسی ملی تعریف شده‌اند، اما شکاف‌های محتوایی قابل توجهی در انتقال از مفاهیم پایه به مفاهیم پیشرفته‌تر وجود دارد. همچنین، ضرورت های سنی دانش آموزان و عدم توجه کافی به پیش‌نیازهای ضروری در کتاب‌های علوم تجربی باعث شده تا دانش‌آموزان در درک برخی مفاهیم شیمی متوسطه دوم با چالش مواجه شوند.پژوهش هایی متعددی در این زمینه انجام شده است با این حال مطالعات فاقد یک تحلیل تخصصی و مقایسه های متمرکز بر سرفصل های دقیق شیمی مورد نیاز در دوره دوم بوده اند. این پژوهش با تمرکز بر مفاهیم پیش نیاز، خلا موجود در ادبیات پژوهشی داخلی را پر میکند.
در پایان، پیشنهادهایی برای بهبود توالی و انسجام محتوایی در انتقال از متوسطه اول به متوسطه ی دوم ارائه شده است.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: شیمی، علوم تجربی، متوسطه اول، متوسطه دوم، تحلیل محتوا، برنامه درسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر