آموزش تلفیقی ریاضی و علوم تجربی
کد مقاله : 1230-NCSE5 (R1)
نویسندگان
مرتضی رکاب اسلامی *، ابوالحسن فریدونی
هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان فارس
چکیده مقاله
آموزش تلفیقی (میان‌رشته‌ای) ریاضی و علوم تجربی، یکی از رویکردهای رو‌به‌رشد در آموزش STEM است که هدف آن پیوند دادن مفاهیم کمی و مدل‌سازی ریاضی با پدیده‌های علمی واقعی است. بسیاری از دشواری‌های یادگیری علوم، ریشه در ضعف دانش ریاضی کاربردی مانند درک نسبت، تناسب، نمودارخوانی، تحلیل داده‌ها و مدل‌سازی دارد. از طرفی دیگر، هنگامی که دانش‌آموز مفاهیم ریاضی را در بستر پدیده‌های علمی واقعی تجربه می‌کند، آن را معنادارتر می‌فهمد و یادگیری او پایدارتر می‌شود. این رویکرد تلفیقی موجب می‌شود ریاضی از حالت انتزاعی خارج شود و در قالب ابزاری کاربردی و ملموس برای فهم طبیعت نمود پیدا کند. در این پژوهش، بر اساس تحلیل ادبیات و نمونه‌های آموزشی، ابتدا کج‌فهمی‌ها و بدفهمی‌های رایج دانش‌آموزان در استفاده از مفاهیم ریاضی و راه‌های برطرف کردن آن‌ها در درس علوم بررسی می‌شود. سپس، مجموعه‌ای از راهبردهای اجرایی استفاده از علوم تجربی برای آموزش ریاضی پیشنهاد می‌شود از جمله طراحی فعالیت‌های تلفیقی، یادگیری مبتنی بر پروژه، بهره‌گیری از داده‌های واقعی، مدل‌سازی ریاضی، یادگیری مبتنی بر مسئله، پروژه‌های بین‌رشته‌ای و تشویق دانش‌آموزان به تبیین پدیده‌ها با زبان عددی و نموداری
کلیدواژه ها
آموزش میان‌رشته‌ای (تلفیقی)، بدفهمی ریاضی در آموزش علوم، استفاده از علوم در آموزش ریاضی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی