| مطالعه تطبیقی سوالات علوم تجربی آزمونهای ورودی مدارس سمپاد بر اساس طبقهبندی بلوم |
| کد مقاله : 1241-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
ذکیه زنگارکی1، مهشید گلستانه *2، راحیل حسنوند3 1دانشجو کارشناسی آموزش علوم تجربی دانشکده علوم پایه شهید رجایی اصفهان 21 گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران 3دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان/ دانشکده علوم پایه شهید رجایی، اصفهان، ایران |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف تحلیل و مقایسه سوالات درس علوم تجربی آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد در بازه زمانی سالهای 1401 تا 1404 بر اساس سطوح شناختی طبقهبندی بلوم انجام شده است. روش تحقیق از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و دادهها از طریق استخراج مستقیم سوالات آزمونهای رسمی گردآوری شدهاند. سوالات بر اساس شش سطح شناختی بلوم بررسی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که در روند طراحی سوالات طی سالهای مورد بررسی، گرایش معناداری به سمت سطوح پیشرفتهتر مانند تجزیه و تحلیل مشاهده میشود. همچنین، توزیع سوالات در میان دروس مختلف علوم تجربی از جمله زیستشناسی، فیزیک، شیمی، زمینشناسی و نجوم، بیانگر تفاوتهای قابل توجهی در میزان تمرکز بر هر درس در سالهای مختلف است. این نتایج حاکی از تحول در رویکرد طراحی سوالات و حرکت به سوی ارزیابی عمیقتر، تواناییهای مفهومی و تفکر انتقادی دانشآموزان است. آزمون سمپاد به عنوان یک ابزار شناسایی و ارزیابی دانشآموزان با استعدادهای ویژه و قابلیت های علمی بالا نقش بسزایی دارد. |
| کلیدواژه ها |
| آزمون ورودی سمپاد، مطالعه تطبیقی، طبقه بندی بلوم، تحلیل آزمون. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |