| تحلیل محتوای کتب علوم دوره دوم ابتدایی از منظر پرداختن به مولفههای توسعه پایدار |
| کد مقاله : 1242-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
پروین روشن قیاس چرمهینی *1، الهام سادات درخشان2، راضیه لطیفی3 1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،
صندوق پستی 56441 -888تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان اصفهان 3دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان اصفهان |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای علوم دوره دوم ابتدایی از منظر میزان توجه به مؤلفههای توسعه پایدار انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع تحلیل محتوای کمی بود و جامعه آماری شامل کتابهای علوم دورهی ابتدایی بود که براساس اهداف مدنظر این پژوهش پایههای چهارم، پنجم و ششم در سال تحصیلی 1405-1404 به عنوان نمونه یه صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سیاهه تحلیلی محققساخته مبتنی بر اهداف آموزش برای توسعه پایدار برگرفته از مبانی نظری و تجربی با 3 مولفه اصلی و6 زیرمؤلفه برگرفته از اهداف هفدهگانهی توسعهی پایدار سازمان ملل بود که روایی آن توسط متخصصان تأیید و پایایی آن با ضریب توافق 90 درصد تایید شد. دادهها با استفاده از روش آنتروپی شانون تحلیل گردید. نتایج نشان داد که محتوای کتابها بهطور انتخابی و نامتوازن به مؤلفههای توسعه پایدار پرداخته است؛ بهویژه مؤلفههای انرژی و منابع و وابستگی متقابل زیستی و اجتماعی کمترین توازن را داشتند، در حالی که مؤلفههای تنوع زیستی و اجتماعی و تغذیه پایدار بیشترین تمرکز را به خود اختصاص دادند. یافتهها بیانگر آن است که هرچند مفاهیم توسعه پایدار در کتابهای علوم وارد شدهاند، اما توزیع آنها میان زیرمولفههای مختلف یکپارچه و جامع نیست. بر این اساس، بازنگری محتوای آموزشی با تأکید بر توازن میان ابعاد زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی ضروری است تا اهداف آموزش برای توسعه پایدار بهطور کامل محقق شود. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش علوم ، تحلیل محتوا، توسعه پایدار، دوره دوم ابتدایی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |