تحلیل محتوای کتب علوم دوره دوم ابتدایی از منظر پرداختن به مولفه‌های توسعه پایدار
کد مقاله : 1242-NCSE5 (R1)
نویسندگان
پروین روشن قیاس چرمهینی *1، الهام سادات درخشان2، راضیه لطیفی3
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان اصفهان
3دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان اصفهان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب‌های علوم دوره دوم ابتدایی از منظر میزان توجه به مؤلفه‌های توسعه پایدار انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع تحلیل محتوای کمی بود و جامعه آماری شامل کتاب‌های علوم دوره‌ی ابتدایی بود که براساس اهداف مدنظر این پژوهش پایه‌های چهارم، پنجم و ششم در سال تحصیلی 1405-1404 به عنوان نمونه یه صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها سیاهه تحلیلی محقق‌ساخته مبتنی بر اهداف آموزش برای توسعه پایدار برگرفته از مبانی نظری و تجربی با 3 مولفه اصلی و6 زیرمؤلفه برگرفته از اهداف هفده‌گانه‌ی توسعه‌ی پایدار سازمان ملل بود که روایی آن توسط متخصصان تأیید و پایایی آن با ضریب توافق 90 درصد تایید شد. داده‌ها با استفاده از روش آنتروپی شانون تحلیل گردید. نتایج نشان داد که محتوای کتاب‌ها به‌طور انتخابی و نامتوازن به مؤلفه‌های توسعه پایدار پرداخته است؛ به‌ویژه مؤلفه‌های انرژی و منابع و وابستگی متقابل زیستی و اجتماعی کمترین توازن را داشتند، در حالی که مؤلفه‌های تنوع زیستی و اجتماعی و تغذیه پایدار بیشترین تمرکز را به خود اختصاص دادند. یافته‌ها بیانگر آن است که هرچند مفاهیم توسعه پایدار در کتاب‌های علوم وارد شده‌اند، اما توزیع آن‌ها میان زیرمولفه‌های مختلف یکپارچه و جامع نیست. بر این اساس، بازنگری محتوای آموزشی با تأکید بر توازن میان ابعاد زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی ضروری است تا اهداف آموزش برای توسعه پایدار به‌طور کامل محقق شود.
کلیدواژه ها
آموزش علوم ، تحلیل محتوا، توسعه پایدار، دوره دوم ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی