تأثیر آموزش مفاهیم فناوری نانو بر یادگیری شیمی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه
کد مقاله : 1245-NCSE5 (R1)
نویسندگان
محسن رضایی1، سیده ریحانه حسینی *2، مسعود رضایی2، مصطفی مختاریان2، مجید کارگر3
1آموزش و پرورش
2دانشگاه اصفهان
3اموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه مروری، بررسی نظام‌مند نقش آموزش مفاهیم فناوری نانو در درک مفاهیم شیمی و افزایش انگیزه یادگیری دانش‌آموزان دوره متوسطه است. این پژوهش از نوع مروری با رویکرد توصیفی–تحلیلی است که در آن مقالات مرتبط از پایگاه‌های Scopus، Web of Science، ERIC و Google Scholar در بازه زمانی 2005 تا 2024 گردآوری و تحلیل شدند. در نهایت 42 مقاله واجد شرایط مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مفاهیمی مانند اندازه و مقیاس، ویژگی‌های وابسته به اندازه، نسبت سطح به حجم و کاربردهای نانوفناوری به‌ویژه در قالب فعالیت‌های عملی و مدل‌های آموزشی مانند مدل بازسازی آموزشی (MER) و رویکرد مبتنی بر ایده‌های کلان (Big Ideas)، موجب بهبود معنادار درک مفاهیم شیمی و افزایش انگیزه یادگیری دانش‌آموزان می‌شود. همچنین دیدگاه‌های معلمان و دانش‌آموزان حاکی از اثربخشی بالای روش‌های فعال و مدل‌محور در آموزش نانوفناوری است. در پایان، چالش‌ها و پیشنهادهایی برای بهبود آموزش نانوفناوری ارائه شده است.
کلیدواژه ها
نانوفناوری، مفاهیم شیمی، دوره متوسطه، مدل بازسازی آموزشی (MER)، انگیزه یادگیری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر