| تأثیر آموزش مفاهیم فناوری نانو بر یادگیری شیمی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه |
| کد مقاله : 1245-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
محسن رضایی1، سیده ریحانه حسینی *2، مسعود رضایی2، مصطفی مختاریان2، مجید کارگر3 1آموزش و پرورش 2دانشگاه اصفهان 3اموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| هدف از این مطالعه مروری، بررسی نظاممند نقش آموزش مفاهیم فناوری نانو در درک مفاهیم شیمی و افزایش انگیزه یادگیری دانشآموزان دوره متوسطه است. این پژوهش از نوع مروری با رویکرد توصیفی–تحلیلی است که در آن مقالات مرتبط از پایگاههای Scopus، Web of Science، ERIC و Google Scholar در بازه زمانی 2005 تا 2024 گردآوری و تحلیل شدند. در نهایت 42 مقاله واجد شرایط مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مفاهیمی مانند اندازه و مقیاس، ویژگیهای وابسته به اندازه، نسبت سطح به حجم و کاربردهای نانوفناوری بهویژه در قالب فعالیتهای عملی و مدلهای آموزشی مانند مدل بازسازی آموزشی (MER) و رویکرد مبتنی بر ایدههای کلان (Big Ideas)، موجب بهبود معنادار درک مفاهیم شیمی و افزایش انگیزه یادگیری دانشآموزان میشود. همچنین دیدگاههای معلمان و دانشآموزان حاکی از اثربخشی بالای روشهای فعال و مدلمحور در آموزش نانوفناوری است. در پایان، چالشها و پیشنهادهایی برای بهبود آموزش نانوفناوری ارائه شده است. |
| کلیدواژه ها |
| نانوفناوری، مفاهیم شیمی، دوره متوسطه، مدل بازسازی آموزشی (MER)، انگیزه یادگیری. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |