تبیین نقش فرهنگ‌سازی در مدارس در ترویج انرژی‌های پاک و کاهش آلودگی هوا: یک مطالعه مروری-تحلیلی
کد مقاله : 1248-NCSE5 (R2)
نویسندگان
فائزه شه‌دوست‌فرد *1، مهدی روشن2، رضا حسن‌پور توپکانلو2
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان صندوق پستی ۱۴۶۶۵-۸۸۹، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان صندوق پستی ۱۴۶۶۵-۸۸۹، تهران، ایران
چکیده مقاله
یکی از کارآمدترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا، بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر است که میزان آلودگی تولیدی آن‌ها در حداقل ممکن قرار دارد. برای جایگزینی این منابع با سوخت‌های فسیلی، ضروری است جامعه به سمت استفاده از آنها هدایت شود و تحقق این امر نیازمند فرهنگ‌سازی از سنین پایین، یعنی دوران نوجوانی و جوانی است. بیشترین میزان اثرگذاری این فرهنگ‌سازی در محیط مدرسه و به‌ویژه توسط معلمان علوم امکان‌پذیر است زیرا معلمان می‌توانند هم‌زمان با تدریس محتوای آموزشی، نقش مهمی در نهادینه‌سازی این فرهنگ ایفا کنند. بنابراین، لازم است دانش‌آموزان با خطرات ناشی از آلاینده‌ها و جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر (به عنوان یک مثال ملموس در کلاس درس) در کاهش این مخاطرات آشنا شوند. هدف از این پژوهش، آموزش مفهوم توسعه پایدار و آموزش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در درس علوم تجربی است. در این مطالعه، با استفاده از بررسی مقالات مختلف داخلی و خارجی از پایگاه‌های علمی مختلف، پیامدهای آلودگی هوا و تأثیر انرژی‌های تجدیدپذیر بر کاهش آن بررسی گردیده است. بدین ترتیب، از طریق تحلیل پژوهش‌های مرتبط با ترویج فرهنگ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه‌های برق، حرارت و سوخت و همچنین صرفه‌ جویی در مصرف منابع عظیم و پایان‌پذیر فسیلی در مدارس، تلاش شده است این یافته‌ها در راستای دستیابی به آینده‌ای با میزان آلودگی کمتر تبیین شود.
کلیدواژه ها
فرهنگ‌سازی، سوخت‌های فسیلی، انرژی تجدیدپذیر، خطرهای آلودگی هوا، خطرهای زیست محیطی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر