آموزش علوم تجربی با رویکرد توسعه پایدار: بازیافت ضایعات میگو در تولید کاغذ سبز
کد مقاله : 1249-NCSE5 (R1)
نویسندگان
مریم آذرپرا1، فاطمه صفائی2، فائزه شه دوست فرد *3
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
3گروه آموزش شیمی، فوق دکتری شیمی تجزیه، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
بنیان توسعه پایدار یک کشور از آموخته‌ها و آموزه‌های دوران مدارس برای افراد شکل می‌گیرد و آموزش و پرورش به عنوان سازمان متولی در یاددهی اصول حفاظت از محیط زیست و تربیت شهروندان کوچک مسئول در یک کشور نقش مهمی در این زمینه ایفا می-کند. از اینرو ارائه راهکارهای مبتنی بر اصل توسعه پایدار جهت حفاظت از محیط زیست به صورت آموزش‌های عمومی مطابق با اصل سند تحول بنیادین به عنوان یک هدف تربیتی و ترویجی در دستور کار مدارس می‌باشد. صنعت کاغذ به عنوان یک تهدید جدی محیط زیستی سهم بزرگی در مصرف منابع طبیعی و تولید آلاینده‌‌ها دارد. استفاده از مواد زیستی و تجدیدپذیر به جای مواد شیمیایی مصنوعی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند در کاهش اثرات منفی این صنعت مؤثر باشد. هدف از این پژوهش، آموزش مفهوم توسعه پایدار در درس علوم تجربی و بررسی امکان استفاده از کیتوسان حاصل از ضایعات میگو در صنعت کاغذ به عنوان یک مثال ملموس بر اساس استفاده روزمره دانش آموزان از محصولات کاغذی است. این پژوهش از نوع توصیفی _ تحلیلی و به صورت مطالعه کتابخانه‌ای و موردی است. ابتدا مقالات معتبر ملی و بین‌المللی در پایگاه‌های معتبر علمی مختلف بررسی شد و سپس، ضمن بیان خواص کیتوسان حاصل از ضایعات میگو و تاثیرات آن بر بهبود ویژگی‌های کاغذ (یک مثال ملموس برای دانش‌آموزان)، این ماده به عنوان یک جایگزین پایدار و دوستدار محیط زیست جهت کاهش حجم آلودگی‌های ناشی از آن معرفی شده است.
کلیدواژه ها
آموزش بازیافت، توسعه پایدار، علوم تجربی، صنعت کاغذ، ضایعات میگو، کیتوسان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر