بررسی محتوای زمین‌شناسی کتاب‌های علوم‌تجربی متوسطه اول از منظر کاربرد در زندگی
کد مقاله : 1253-NCSE5 (R2)
نویسندگان
هانیه ایران پور *1، فائزه اقبال سعیدی1، سمیه فلاحتی2
1دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، پردیس فاطمه زهرا (س) اصفهان مرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان، ایران
2دکترای تخصصی زمین شناسی، گرایش پترولوژی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای بخش زمین‌شناسی کتاب‌های علوم‌تجربی پایه‌های هفتم، هشتم و نهم دوره متوسطه اول از منظر توجه به کاربردهای این علم در زندگی است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کمّی با رویکرد توصیفی-تحلیلی بوده و جامعه آماری آن، کلیه بخش‌های مرتبط با زمین‌شناسی در سه کتاب مذکور چاپ 1404 می‌باشد. برای استخراج داده‌ها، کلیه متن‌ها، تصاویر، فعالیت‌ها، آزمایش‌ها و جداول کتاب‌ها با استفاده از چک‌لیست تحلیل محتوا (بر اساس 9 حیطه کاربرد زمین‌شناسی) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در مجموع 59 مورد کاربرد زمین‌شناسی در زندگی در محتوای سه کتاب ذکر شده است. میانگین کاربردهای استخراج‌شده به ازای هر پایه حدود 19 مورد بوده که پایه هشتم با 31 مورد، بیشترین و پایه نهم با 12 مورد، کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند. از بین حیطه‌های کاربرد، "زمین‌شناسی و صنعت" با 11 مورد و "زمین‌شناسی و انرژی‌های نو" با 1 مورد، به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را داشته‌اند. با وجود وجود برخی کاربردها، میزان توجه به ارتباط زمین‌شناسی با زندگی روزمره در این کتاب‌ها ناکافی است. این تحقیق با ارائه تصویری روشن از وضعیت موجود، می‌تواند به مؤلفان کتاب‌های درسی و معلمان علوم در غنی‌سازی فرایند آموزش و کاربردی‌تر کردن محتوای زمین‌شناسی کمک کند.
کلیدواژه ها
زمین‌شناسی، کاربرد، کتاب علوم، متوسطه اول.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر