| تحلیل محتوای بخش فیزیک علوم تجربی پایه هشتم متوسطه اول به روش ویلیام رومی |
| کد مقاله : 1258-NCSE5 |
| نویسندگان |
|
ابراهیم ربیعی فرادنبه *1، مهدی طاهری2 1عضو هیئت علمی 2دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان |
| چکیده مقاله |
| هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای بخش فیزیک علوم تجربی پایه هشتم متوسطه اول چاپ سال1404به روش ویلیام رومی است که شامل فصل نهم با موضوع الکتریسیته ، فصل دهم با موضوع مغناطیس ، فصل چهاردم با موضوع نور و ویژگیهای آن و فصل پانزدهم با موضوع شکست نور در این کتاب میشود. از نظر ویلیام رومی هر کتابی که به صورت فعال ارائه می شود، باید حداقل 3۰ و حداکثر ۷۰ درصد مطالب و موضوعات علمی را ارائه دهد. در این پژوهش واحد مطالعه، درسهای مندرج در کتاب و واحد تجزیه و تحلیل شامل متن، تصاویر و پرسشهای کتاب است که بر اساس مقولههای فعال و غیرفعال توسط ویلیام رومی تحلیل و ضریب درگیری آنها مشخص شده است. ضریب درگیری از تقسیم مجموع مقولههای فعال به مجموع مقولههای غیرفعال به دست میآید. بر این اساس یافتههای این پژوهش نشان میدهد متن فصل نهم این کتاب با ضریب درگیری کمتر از 4/0 ، غیرفعال و متن فصلهای دهم ، چهاردهم و پانزدهم با ضریب درگیری بالای 4/0 ، فعال میباشند. تصاویر فصل نهم ، دهم و چهاردهم با ضریب درگیری بالای 4/0 ، فعال و تصاویر فصل پانزدهم با ضریب درگیری کمتر از 4/0 ، غیرفعال هستند. پرسشها در فصل نهم و چهاردهم با ضریب درگیری بالا 4/0 ، فعال و در فصل دهم و پانزدهم با ضریب درگیری کمتر از 4/0 ، غیرفعال هستند. بر این اساس در مجموع محتوای این 4 فصل در حد انتظار فعال بوده و دانشآموز را وادار به فعالیت و یادگیری مؤثر میکند. |
| کلیدواژه ها |
| تحلیل محتوا، ویلیام رومی، ضریب درگیری، علوم تجربی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |