| راهکارهای مؤثر در تقویت انگیزه و علاقهمندی دانشآموزان به یادگیری علوم تجربی |
| کد مقاله : 1259-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
نعمت اله قنبری * دبیر آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| چکیده در سالهای اخیر، افت انگیزه و کاهش علاقهمندی دانشآموزان به یادگیری علوم تجربی یکی از دغدغههای اساسی نظام آموزشی کشور بوده است. هدف از این پژوهش، شناسایی و بررسی راهکارهای مؤثر در تقویت انگیزه و علاقه دانشآموزان به یادگیری علوم تجربی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی–تحلیلی بوده و با بهرهگیری از روش اسنادی و مرور مطالعات پیشین انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که استفاده از روشهای تدریس فعال، آموزش مبتنی بر تجربه، تلفیق فناوریهای آموزشی نوین، انجام آزمایشهای ساده و جذاب، ارتباط دادن مفاهیم علمی با زندگی واقعی، و ایجاد محیطی یادگیری شاد و مشارکتی از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش انگیزه دانشآموزان است. همچنین نقش معلمان علوم در تقویت نگرش مثبت به یادگیری علوم، بسیار کلیدی است و بهکارگیری شیوههای تشویقی، بازخورد سازنده و استفاده از زبان ساده در تبیین پدیدههای علمی تأثیر قابلتوجهی دارد. در پایان پیشنهاد میشود آموزش علوم در مدارس بهصورت تلفیقی از یادگیری مبتنی بر پروژه، آزمایش و فناوری انجام گیرد تا حس کنجکاوی و لذت از یادگیری در دانشآموزان تقویت شود. |
| کلیدواژه ها |
| انگیزه یادگیری، علوم تجربی، روشهای تدریس فعال، فناوری آموزشی، علاقهمندی دانشآموزان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |