سنجش خوانایی بخش‌های شیمی، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی کتاب علوم تجربی پایه هشتم براساس شاخص گانینگ‌فوگ
کد مقاله : 1260-NCSE5
نویسندگان
رضا زنگارکی فراهانی1، امیرحسین زنگارکی فراهانی1، محمدرضا فراهانی2، امین نصراله زاده حق گو *3
1دبیر علوم تجربی آموزش‌ و‌ پرورش، مرکزی، ایران
2دبیر شیمی آموزش‌ و‌ پرورش، مرکزی، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف سنجش میزان خوانایی محتوای بخش‌های شیمی، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی کتاب علوم تجربی پایه هشتم انجام شد. برای این منظور، بندهایی حدود صد کلمه‌ای از آغاز، میانه و پایان هر فصل به‌صورت تصادفی انتخاب و براساس روش گانینگ‌فوگ تحلیل گردید. در هر بند، تعداد جملات، میانگین طول جملات، تعداد کلمات دشوار و شاخص نهایی خوانایی محاسبه شد و سپس میانگین شاخص هر فصل و هر بخش علمی تعیین شد. یافته‌ها نشان داد بخش شیمی با مقدار 8.92 و بخش زمین‌شناسی با مقدار 8.94 از نظر خوانایی متناسب با سطح پایه هشتم است؛ اما بخش زیست‌شناسی با مقدار 9.51 دشوارتر است و از نظر سطح خوانایی به پایه نهم نزدیک می‌گردد. نتایج بیانگر این است که ساختار زبانی و میزان پیچیدگی متن در سه حوزه علمی یکنواخت نیست و بخش زیست‌شناسی نسبت به دو بخش دیگر سنگین‌تر بوده و کمتر با سطح مورد انتظار پایه هشتم همخوانی دارد. بر همین اساس، پیشنهاد می‌شود در تدوین بخش زیست‌شناسی از جملات کوتاه‌تر، واژگان ساده‌تر و ساختارهای زبانی شفاف‌تر استفاده شود و هماهنگی سطح خوانایی در سراسر کتاب درسی مدنظر قرار گیرد. همچنین بازنگری در حجم مطالب و تنظیم تدریجی دشواری مفاهیم می‌تواند به بهبود درک دانش‌آموزان و هم‌سطح‌سازی بخش‌های گوناگون کتاب درسی کمک کند.
کلیدواژه ها
سنجش خوانایی، گانینگ‌فوگ، علوم تجربی، شیمی، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر