تأثیر به‌کارگیری نرم‌افزار هایپرکم بر یادگیری مفاهیم ساختار اتم و رابطه آن با درک فضایی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1262-NCSE5
نویسندگان
محمد غفارزاده *
دانشجوی دکتری شیمی معدنی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش با نرم‌افزار الکترونیکی هایپر کم بر یادگیری مبحث ساختار اتم و هوش فضایی دانش‌آموزان انجام شد. روش تحقیق نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع هشتم متوسطه اول شهرستان تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰4-۱۴۰3 بود که از میان آن‌ها ۴۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش با استفاده از نرم‌افزار هایپر کم آموزش دیدند، در حالی که گروه کنترل به روش سنتی مشارکت فعال آموزش دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل آزمون‌های هوش فضایی و آزمون محقق‌ساخته ساختار اتم بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های t مستقل و همبستگی پیرسون در نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که آموزش با نرم‌افزار هایپر کم تأثیر معناداری بر بهبود یادگیری ساختار اتم داشته است (۰.۰۵ > p)، اما بر هوش فضایی دانش‌آموزان تأثیر معنی‌داری نداشته است. همچنین، رابطه مثبت و معناداری بین هوش فضایی و عملکرد در آزمون ساختار اتم در هر دو گروه مشاهده شد. این نتایج حاکی از آن است که استفاده از نرم‌افزارهای تجسمی مانند هایپر کم می‌تواند به عنوان یک ابزار کمکی مؤثر در آموزش شیمی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
آموزش الکترونیکی، نرم‌افزار هایپر کم، ساختار اتم، هوش فضایی، یادگیری شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر