نقش آزمایش های کم هزینه در تقویت درک مفاهیم علمی دانش آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1267-NCSE5
نویسندگان
صالحه زاور *1، علی نخعی قطروئی2، احمدرضا محمودی3
1استادیار دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی هرمزگان
2دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بندرعباس
3دانشجو آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی بندرعباس
چکیده مقاله
پژوهش‌های آموزشی نشان می‌دهد که تکیه بر روش‌های سنتی مبتنی بر مطالعه مستقیم کتاب‌های درسی، موجب یادگیری سطحی و فراموشی سریع مطالب در میان دانش‌آموزان دوره ابتدایی می‌شود. در مقابل، مشارکت در فعالیت‌های عملی و انجام آزمایش‌های ساده و قابل‌اجرا، فرآیند یادگیری را معنادارتر ساخته و به تقویت یادداری بلندمدت کمک می‌کند. با توجه به این مسئله، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آزمایش‌های کم‌هزینه بر میزان یادگیری و ماندگاری مفاهیم در میان دانش‌آموزان و نیز ارائه مدلی برای ایجاد توازن میان محدودیت‌های مالی خانواده‌ها و کارآمدی روش‌های تدریس عملی است. این مطالعه با رویکرد توصیفی–تحلیلی و با بهره‌گیری از مشاهدات آموزشی، تحلیل محتوای برنامه درسی و مرور پژوهش‌های مرتبط انجام شده است. در این چارچوب، مجموعه‌ای از فعالیت‌های عملی ساده، مقرون‌به‌صرفه و مرتبط با محتوای درسی انتخاب و از منظر قابلیت اجرا، تأثیر آموزشی و میزان نیاز به منابع مالی مورد ارزیابی قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌کارگیری فعالیت‌های عملی کم‌هزینه، سبب افزایش مشارکت فعال دانش‌آموزان، فهم عمیق‌تر مفاهیم، تقویت مهارت‌های حل مسئله و بهبود یادداری بلندمدت می‌شود. افزون بر این، نتایج نشان می‌دهد که می‌توان با طراحی فعالیت‌های ساده و هدفمند، تعادلی پایدار میان هزینه‌های آموزشی و اثربخشی یادگیری ایجاد کرد؛ به‌گونه‌ای که هم برای معلمان قابل اجرا باشد و هم برای خانواده‌ها بار مالی اضافی ایجاد نکند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند مبنایی برای توسعه رویکردهای تدریس مبتنی بر فعالیت، طراحی بسته‌های آموزشی مقرون‌به‌صرفه و بهبود کیفیت یادگیری در دوره ابتدایی فراهم آورد.
کلیدواژه ها
یادگیری فعال، فعالیت‌های عملی، آزمایش‌های کم‌هزینه، آموزش ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر