| نقش آزمایش های کم هزینه در تقویت درک مفاهیم علمی دانش آموزان ابتدایی |
| کد مقاله : 1267-NCSE5 |
| نویسندگان |
|
صالحه زاور *1، علی نخعی قطروئی2، احمدرضا محمودی3 1استادیار دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی هرمزگان 2دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بندرعباس 3دانشجو آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی بندرعباس |
| چکیده مقاله |
| پژوهشهای آموزشی نشان میدهد که تکیه بر روشهای سنتی مبتنی بر مطالعه مستقیم کتابهای درسی، موجب یادگیری سطحی و فراموشی سریع مطالب در میان دانشآموزان دوره ابتدایی میشود. در مقابل، مشارکت در فعالیتهای عملی و انجام آزمایشهای ساده و قابلاجرا، فرآیند یادگیری را معنادارتر ساخته و به تقویت یادداری بلندمدت کمک میکند. با توجه به این مسئله، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آزمایشهای کمهزینه بر میزان یادگیری و ماندگاری مفاهیم در میان دانشآموزان و نیز ارائه مدلی برای ایجاد توازن میان محدودیتهای مالی خانوادهها و کارآمدی روشهای تدریس عملی است. این مطالعه با رویکرد توصیفی–تحلیلی و با بهرهگیری از مشاهدات آموزشی، تحلیل محتوای برنامه درسی و مرور پژوهشهای مرتبط انجام شده است. در این چارچوب، مجموعهای از فعالیتهای عملی ساده، مقرونبهصرفه و مرتبط با محتوای درسی انتخاب و از منظر قابلیت اجرا، تأثیر آموزشی و میزان نیاز به منابع مالی مورد ارزیابی قرار گرفتند. بررسیها نشان میدهد که بهکارگیری فعالیتهای عملی کمهزینه، سبب افزایش مشارکت فعال دانشآموزان، فهم عمیقتر مفاهیم، تقویت مهارتهای حل مسئله و بهبود یادداری بلندمدت میشود. افزون بر این، نتایج نشان میدهد که میتوان با طراحی فعالیتهای ساده و هدفمند، تعادلی پایدار میان هزینههای آموزشی و اثربخشی یادگیری ایجاد کرد؛ بهگونهای که هم برای معلمان قابل اجرا باشد و هم برای خانوادهها بار مالی اضافی ایجاد نکند. یافتههای این پژوهش میتواند مبنایی برای توسعه رویکردهای تدریس مبتنی بر فعالیت، طراحی بستههای آموزشی مقرونبهصرفه و بهبود کیفیت یادگیری در دوره ابتدایی فراهم آورد. |
| کلیدواژه ها |
| یادگیری فعال، فعالیتهای عملی، آزمایشهای کمهزینه، آموزش ابتدایی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |