| رهیافتی نوین در فرآیند یاددهی-یادگیری: واکاوی تأثیر راهبرد وبکوئست در پرورش سهگانهی شناختی، انتقادی و حلمسئله در درس علوم تجربی |
| کد مقاله : 1270-NCSE5 |
| نویسندگان |
|
محمد غفارزاده * دانشجوی دکتری شیمی معدنی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف بررسی تأثیر روش تدریس وبکوئست بر عملکرد درسی، گرایش به تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله دانشآموزان پایه نهم در درس علوم تجربی انجام شد. مطالعه حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه نهم بود که نمونهای از آنان انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت چند هفته از طریق روش وبکوئست آموزش دید، در حالی که گروه کنترل با روش سنتی سخنرانی آموزش دریافت کرد. برای گردآوری دادهها از ابزارهای استاندارد شامل آزمون عملکرد درسی، پرسشنامه سنجش تفکر انتقادی و پرسشنامه مهارت حل مسئله استفاده شد. دادهها با استفاده از روشهای آماری مناسب تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات تعدیلشده دو گروه در تمامی متغیرهای وابسته تفاوت معناداری وجود دارد. بر این اساس، روش تدریس وبکوئست در مقایسه با روش سنتی سخنرانی، به طور معناداری منجر به بهبود عملکرد درسی، تقویت گرایش به تفکر انتقادی و ارتقای مهارت حل مسئله شده است. این یافتهها حاکی از اثربخشی قابل توجه روش وبکوئست به عنوان یک راهبرد آموزشی نوین در محیطهای یادگیری بوده و میتواند زمینهساز تحول در شیوههای سنتی تدریس باشد. |
| کلیدواژه ها |
| عملکرد تحصیلی، تفکر انتقادی، حل مسئله، علوم تجربی، روش تدریس فعال |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |