تأثیر رویکرد تلفیقی STEAM بر یادگیری و انتقال مفاهیم علمی در مقایسه با آموزش سنتی
کد مقاله : 1271-NCSE5 (R1)
نویسندگان
مجتبی احمدی *1، محمد مهدی بنی طرفی1، علی بیت داغر1، شیما نصری2
1دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان استان قزوین
2دبیر شیمی آموزش و پرورش ناحیه یک استان قزوین
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با رویکرد مروری–تحلیلی، به مقایسه اثربخشی آموزش سنتی با رویکرد تلفیقی علوم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات در افزایش یادگیری مفاهیم علوم در میان دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان می‌پردازد. بدین منظور، پژوهش‌های نمایان در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ بر اساس ملاک‌هایی چون تمرکز بر یادگیری مفهومی، طراحی فعالیت‌های میان‌رشته‌ای و سنجش انتقال یادگیری بررسی و تحلیل مضمون شدند. جمع‌بندی یافته‌ها نشان می‌دهد که تلفیق مؤلفه‌های هنر و طراحی با فعالیت‌های علمی و فناورانه، با ایجاد موقعیت‌های یادگیری مسئله‌محور و مشارکتی، درک عمیق‌تر مفاهیم علمی، تداوم یادگیری و انتقال آموخته‌ها به موقعیت‌های تازه را تقویت می‌کند؛ در حالی‌که آموزش سنتی عمدتاً به حفظ و بازتولید دانش محدود می‌شود و کمتر به ارتقای مهارت‌های تفکر سطح‌بالا می‌انجامد. همچنین، کیفیت طراحی آموزشی، آماده‌بودن معلم/مدرس برای تسهیل‌گری، و فراهم‌بودن منابع کارگاهی–آزمایشگاهی، از عوامل تعدیل‌کننده اثرات مشاهده‌ شده‌اند. بر این اساس، توصیه می‌شود برنامه‌های درسی دبیرستان و دانشگاه با پروژه‌های منسجم میان‌رشته‌ای غنی شوند و راهبردهای ارزیابی، علاوه بر سنجش محصول نهایی، فرآیند یادگیری و تفکر طراحی را نیز دربرگیرد. نتایج این مرور می‌تواند راهنمای سیاست‌گذاران و طراحان آموزشی برای استقرار رویکردهای تلفیقی در آموزش علوم باشد.
کلیدواژه ها
آموزش تلفیقیSTEAM، یادگیری علوم، انتقال یادگیری،پروژه محوری، تفکرطراحی،آموزش میان‌رشته‌ای.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر