| تحلیل شکاف بین برنامه تربیت معلم و شایستگی های لازم برای تدریس مباحث شیمی کتاب های علوم تجربی مقطع ابتدایی |
| کد مقاله : 1276-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
مریم طاهری نیا * دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| آموزش علوم تجربی در دوره ابتدایی نقش مهمی در پرورش توانمندی های دانش اموزان دارد و کیفیت این آموزش تا حد زیادی به میزان آمادگی علمی و حرفهای معلمان بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان هم سویی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش ابتدایی و الزمات اموزشی و حرفه ای معلمان ابتدایی برای انتقال مفاهیم علمی شیمی انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی با رویکرد تحلیل محتوای جهتداراست. دادهها از طریق تحلیل برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش ابتدایی و کتابهای علوم تجربی پایه ششم جمعآوری شد. ابتدا مفاهیم، فعالیتها، آزمایشها و مطالب مرتبط با شیمی ازکتاب علوم استخراج و بررسی علمی انجام شد، سپس با محتوای دروس دانشگاهی مقایسه گردید. یافتهها نشان داد که اگرچه مبانی علوم تجربی و روش تدریس علوم در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان گنجانده شده است، اما پوشش مفاهیم تخصصی شیمی و مهارتهای آزمایشگاهی محدود بوده و با نیازهای واقعی تدریس علوم ابتدایی فاصله دارد. تحلیل محتوای کتاب علوم نشان می دهد که انتقال صحیح مفاهیم نیازمند دانش محتوایی عمیق و مهارتهای عملی-آزمایشگاهی است؛ در حالیکه در سرفصلهای دانشگاه فرهنگیان دروس اختصاصی کافی در این زمینه پیشبینی نشده است. نتایج این پژوهش بیانگر ضرورت بازنگری در برنامه درسی تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان و افزودن واحدهای درسی مهارتمحور و آزمایشگاهی ویژه دانشجو معلمان دوره ابتدایی وهمچنین تعریف واحدهای درسی پیش نیاز اموزش علوم تجربی ویژه دانشجو معلمان دیپلم علوم انسانی است. این بهبودها میتواند موجب افزایش توانمندی معلمان و بهبود کیفیت آموزش علوم تجربی در دوره ابتدایی شود. |
| کلیدواژه ها |
| واژگان کلیدی: آموزش علوم تجربی، آموزش شیمی ، برنامه درسی، تحلیل محتوا |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |