بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر استم بر بهبود یادگیری مفاهیم علوم تجربی در دوره متوسطه اول
کد مقاله : 1279-NCSE5 (R1)
نویسندگان
مسعود سعادتی *1، هادی اسلامی2، محمد کمالی منش2
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، ایران
چکیده مقاله
در دهه‌های اخیر، تغییرات سریع فناورانه و نیاز به تربیت نسلی مجهز به مهارت‌های قرن بیست‌ویکم، نظام‌های آموزشی را به سوی رویکردهای میان‌رشته‌ای سوق داده است. یکی از مؤثرترین این رویکردها، آموزش مبتنی بر استم (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) است که با تأکید بر یادگیری فعال، مسئله‌محور و پروژه‌محور می‌تواند درک مفاهیم علوم تجربی را عمیق‌تر و کاربردی‌تر سازد. پژوهش حاضر با روش مرور نظام‌مند، به بررسی مطالعات انجام‌شده در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ درباره تأثیر آموزش استم بر یادگیری مفاهیم علوم تجربی در دوره متوسطه اول پرداخته است. نتایج تحلیل پژوهش‌های داخلی و بین المللی نشان می‌دهد که آموزش استم موجب ارتقای درک مفاهیم علمی، افزایش انگیزش یادگیری، تقویت تفکر انتقادی، و رشد خلاقیت در میان دانش‌آموزان می‌شود. همچنین، یافته‌ها تأکید دارند که اجرای مؤثر این رویکرد مستلزم بازنگری در محتوای درسی، توسعه آموزش حرفه‌ای معلمان و ایجاد بسترهای فناورانه در مدارس است. بر این اساس، آموزش استم می‌تواند به‌عنوان الگویی کارآمد برای تحول آموزش علوم تجربی در ایران مورد توجه سیاست‌گذاران آموزشی قرار گیرد.
کلیدواژه ها
آموزش علوم تجربی، آموزش مبتنی بر استم، علوم متوسطه اول، آموزش حرفه ای معلم، تفکر انتقادی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر