مقایسه روش تدریس درس علوم ابتدائی در کلاس‌های چندپایه و تک‌پایه در ایران
کد مقاله : 1280-NCSE5
نویسندگان
اسحاق کوسه غراوی *1، سارا عابدی کوشکی2، پویا قدنه1، پوریا کر1
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان واحد شهید بهشتی گنبد کاووس،گلستان،ایران
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
درس علوم در دوره ابتدایی نقش مهمی در توسعه تفکر علمی، کنجکاوی و مهارت‌های حل مسئله دانش‌آموزان دارد و توانایی آن‌ها در درک مفاهیم پایه علمی را شکل می‌دهد. با توجه به تفاوت ساختار کلاس‌های چندپایه و تک‌پایه در مدارس ایران، روش‌های تدریس و تأثیر آن‌ها بر یادگیری دانش‌آموزان نیازمند بررسی و مقایسه است. هدف این پژوهش شناسایی تفاوت‌ها و شباهت‌های روش‌های تدریس درس علوم در کلاس‌های چندپایه و تک‌پایه و تحلیل کارایی آموزشی، مشارکت و تعامل دانش‌آموزان در هر نوع کلاس است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و توصیفی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه‌ای است و داده‌ها از طریق مرور مقالات، همایش‌ها و منابع علمی معتبر جمع‌آوری و با رویکرد تحلیل محتوای تطبیقی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد که در کلاس‌های تک‌پایه، تمرکز بر یک سطح تحصیلی امکان طراحی برنامه درسی دقیق و اجرای فعالیت‌های آموزشی منسجم را فراهم می‌کند که منجر به افزایش بهره‌وری آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. در مقابل، کلاس‌های چندپایه با حضور دانش‌آموزان با سطوح مختلف، نیازمند بهره‌گیری از روش‌های انعطاف‌پذیر، فعالیت‌های گروهی و روش‌های ترکیبی است تا تعامل دانش‌آموزان، یادگیری مشارکتی و انگیزه آنان افزایش یابد.
کلیدواژه ها
روش تدریس، کلاس چندپایه، کلاس تک‌پایه، آموزش علوم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر