| مقایسه روش تدریس درس علوم ابتدائی در کلاسهای چندپایه و تکپایه در ایران |
| کد مقاله : 1280-NCSE5 |
| نویسندگان |
|
اسحاق کوسه غراوی *1، سارا عابدی کوشکی2، پویا قدنه1، پوریا کر1 1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان واحد شهید بهشتی گنبد کاووس،گلستان،ایران 2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| درس علوم در دوره ابتدایی نقش مهمی در توسعه تفکر علمی، کنجکاوی و مهارتهای حل مسئله دانشآموزان دارد و توانایی آنها در درک مفاهیم پایه علمی را شکل میدهد. با توجه به تفاوت ساختار کلاسهای چندپایه و تکپایه در مدارس ایران، روشهای تدریس و تأثیر آنها بر یادگیری دانشآموزان نیازمند بررسی و مقایسه است. هدف این پژوهش شناسایی تفاوتها و شباهتهای روشهای تدریس درس علوم در کلاسهای چندپایه و تکپایه و تحلیل کارایی آموزشی، مشارکت و تعامل دانشآموزان در هر نوع کلاس است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و توصیفی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای است و دادهها از طریق مرور مقالات، همایشها و منابع علمی معتبر جمعآوری و با رویکرد تحلیل محتوای تطبیقی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که در کلاسهای تکپایه، تمرکز بر یک سطح تحصیلی امکان طراحی برنامه درسی دقیق و اجرای فعالیتهای آموزشی منسجم را فراهم میکند که منجر به افزایش بهرهوری آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میشود. در مقابل، کلاسهای چندپایه با حضور دانشآموزان با سطوح مختلف، نیازمند بهرهگیری از روشهای انعطافپذیر، فعالیتهای گروهی و روشهای ترکیبی است تا تعامل دانشآموزان، یادگیری مشارکتی و انگیزه آنان افزایش یابد. |
| کلیدواژه ها |
| روش تدریس، کلاس چندپایه، کلاس تکپایه، آموزش علوم |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |