بررسی دو روش انجام آزمایش و شبیه‌سازی کامپیوتری بر نتیجه یادگیری در آموزش علوم تجربی
کد مقاله : 1282-NCSE5
نویسندگان
فاطمه موحدی پارسا *1، عاطفه قویدست طالکوئی2
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2دبیر علوم-شیمی، آموزش و پرورش ناحیه 1 قم-ایران
چکیده مقاله
در این مطالعه، به بررسی دو روش انجام آزمایش عملی و شبیه‌سازی کامپیوتری بر نتیجه‌ی یادگیری در آموزش علوم تجربی دو کلاس از کلاس نهم با مجموع 45 دانش‌آموز از دبیرستان نرجس جمکران- دوره‌ی متوسطه اول استان قم (ناحیه 1)، در سال تحصیلی 1402-1403 پرداخته شده است. دو کلاس منتخب قبلاً به چهار گروه مساوی تقسیم شده بودند. در مجموع، 22 دانش آموز به روش آزمایشی و 23 دانش آموز با شبیه سازی کامپیوتری با روش تدریس و شرایط زمانی یکسان برای هر دو کلاس آموزش دیدند. جهت بررسی اهداف یادگیری با هر دو شیوه‌ی آموزشی، بررسی سرعت واکنش‌پذیری فلزات (سوختن فلزات و واکنش فلزات با هیدروکلریک اسید) به عنوان محتوای آموزشی مطلوب، انتخاب شد. ارزشیابی دانش‌آموزان براساس تنظیم دو آزمون (یکی برای آزمایش سوختن فلزات و یکی برای آزمایش واکنش‌های فلزات با هیدروکلریک اسید) با قابلیت سنجش هر سه سطح دانش قبلی، دانش مشاهده و دانش کاربردی آن‌ها، صورت گرفت. این آزمایش به روش اسپلیت پلات فاکتوریل سه عاملی (A, B, C) با اندازه‌گیری مکرر عامل B، اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از SPSS 24.0 و رسم نمودارها با کمک نرم افزار اکسل انجام شد. یافته‌های تجربی به خوبی نشان داد که یادگیری از طریق شبیه‌سازی کامپیوتری مشابه با روش آزمایش است. بنابراین، در دنیای به سرعت در حال رشد کنونی، با توجه به شرایط کلاس درس، اجرای دقیق هر دو روش آموزش از طریق انجام آزمایش و شبیه‌سازی کامپیوتری می‌تواند به رشد مطلوب و همه جانبه‌ی دانش‌آموزان بیانجامد.
کلیدواژه ها
آموزش علوم تجربی، روش‌های آموزشی، روش آزمایش، شبیه‌سازی کامپیوتری ، یادگیری علوم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی