بررسی اثربخشی روش‌ تدریس آزمایشگاهی مباحث شیمیِ علوم تجربی، نسبت به روش سنّتی بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان
کد مقاله : 1283-NCSE5 (R1)
نویسندگان
مریم گنج خانی *، الناز رشتی زاده
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
در مباحث آموزشی بر ارائه‌ی روش‌های نوین برپایه‌ی آموزش عملی علوم تجربی، جهت عینیت بخشیدن به مفاهیم، تأکید شده است. در پژوهش حاضر با مطالعه‌ی مروری مقالات و تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع، با گذری بر پیشینه‌ی تدریس آزمایشگاهی شیمی در جهان و ایران به برخی از معایب تدریس سنتی علوم تجربی، مزایا و مشکلات تدریس آزمایشگاهی شیمی و دلایل عدم تمایل دبیران به تدریس با این روش اشاره می‌شود. به تدریس به کمک طراحی و اجرای آزمایش‌های ساده، مزایا و محدودیت‌های آن پرداخته می‌شود. هدف پژوهش مقایسه‌ی اثربخشی تدریس مباحث شیمیِ کتاب علوم تجربی پایه هشتم با روش سخنرانی (سنّتی) و روش انجام آزمایش بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان است. پژوهش کمّی، از نوع کاربردی و روش تحقیق نیمه آزمایشی و طرح این پژوهش از نوع پیش‌آزمون‌ـ‌پس‌آزمون همراه با گروه کنترل است. روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای و شامل دو کلاس20 نفری به عنوان گروه شاهد و آزمایش است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل آزمون محقق ساخته‌ی پیش‌آزمون و پس‌آزمون شامل 20 سؤال از تمام سطوح شناختی بلوم می‌باشد. متغیر وابسته، میزان یادگیری تحصیلی مباحث شیمی کتاب علوم تجربی دانش‌آموزان پایه هشتم و متغیر مستقل، نوع روش تدریس می‌باشد. نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از پژوهش، با استفاده از ابزار آماری SPSS با روش‌های آماری مانند میانگین، انحراف معیار، انحراف استاندارد و آزمون تک نمونه‌ای کولموگروف ـ اسمیرنوف،. نشان می‌دهد که روش‌های تدریس سنّتی و انجام آزمایش در تدریس مباحث شیمی کتاب علوم تجربی پایه‌ی هشتم بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان تأثیر معناداری دارد.
کلیدواژه ها
علوم تجربی، شیمی، تدریس آزمایشگاهی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر