| بررسی اثربخشی روش تدریس آزمایشگاهی مباحث شیمیِ علوم تجربی، نسبت به روش سنّتی بر کیفیت یادگیری دانشآموزان |
| کد مقاله : 1283-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
مریم گنج خانی *، الناز رشتی زاده دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| در مباحث آموزشی بر ارائهی روشهای نوین برپایهی آموزش عملی علوم تجربی، جهت عینیت بخشیدن به مفاهیم، تأکید شده است. در پژوهش حاضر با مطالعهی مروری مقالات و تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع، با گذری بر پیشینهی تدریس آزمایشگاهی شیمی در جهان و ایران به برخی از معایب تدریس سنتی علوم تجربی، مزایا و مشکلات تدریس آزمایشگاهی شیمی و دلایل عدم تمایل دبیران به تدریس با این روش اشاره میشود. به تدریس به کمک طراحی و اجرای آزمایشهای ساده، مزایا و محدودیتهای آن پرداخته میشود. هدف پژوهش مقایسهی اثربخشی تدریس مباحث شیمیِ کتاب علوم تجربی پایه هشتم با روش سخنرانی (سنّتی) و روش انجام آزمایش بر کیفیت یادگیری دانشآموزان است. پژوهش کمّی، از نوع کاربردی و روش تحقیق نیمه آزمایشی و طرح این پژوهش از نوع پیشآزمونـپسآزمون همراه با گروه کنترل است. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و شامل دو کلاس20 نفری به عنوان گروه شاهد و آزمایش است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل آزمون محقق ساختهی پیشآزمون و پسآزمون شامل 20 سؤال از تمام سطوح شناختی بلوم میباشد. متغیر وابسته، میزان یادگیری تحصیلی مباحث شیمی کتاب علوم تجربی دانشآموزان پایه هشتم و متغیر مستقل، نوع روش تدریس میباشد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از پژوهش، با استفاده از ابزار آماری SPSS با روشهای آماری مانند میانگین، انحراف معیار، انحراف استاندارد و آزمون تک نمونهای کولموگروف ـ اسمیرنوف،. نشان میدهد که روشهای تدریس سنّتی و انجام آزمایش در تدریس مباحث شیمی کتاب علوم تجربی پایهی هشتم بر کیفیت یادگیری دانشآموزان تأثیر معناداری دارد. |
| کلیدواژه ها |
| علوم تجربی، شیمی، تدریس آزمایشگاهی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |