بررسی مروری تاثیررویکرد STEAM برخلاقیت‌ دانش‌ آموزان ‌و درک‌عمیق‌ترمفاهیم فیزیک کتاب علوم پایه هشتم.
کد مقاله : 1290-NCSE5
نویسندگان
سمانه هادیان قزوینی *1، مهرسا اکبرپور2، فاطمه رنجبرخانیمنی2، سحر فردوسی2
1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران
2گروه آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665،تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد یکپارچه استیم یا STEAM بر پرورش خلاقیت و درک مفهومی دانش‌آموزان پایه هشتم در مباحث فیزیک انجام شده است؛ ضرورتی که از کاهش علاقه و یادگیری سطحی دانش‌آموزان در این حوزه نشأت می‌گیرد. با وجود گسترش جهانی آموزش STEAM، بررسی‌های پیشین نشان می‌دهد که در زمینه کاربرد این رویکرد در آموزش فیزیک متوسطه اول در ایران، همچنان شکاف پژوهشی قابل توجهی وجود دارد.این تحقیق به شیوه مرور نظام‌مند با رویکرد کیفی انجام شده و مبتنی بر تحلیل محتوای 30 مقاله و ۲ کتاب علمی منتشرشده در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ است. منابع با استفاده از کلید واژه‌های مرتبط با STEAM، خلاقیت و مفاهیم فیزیک انتخاب و پس از غربالگری، مورد تحلیل عمیق قرار گرفتند. دامنه بررسی شامل مفاهیم محوری فیزیک پایه هشتم همچون الکتریسیته، مغناطیس و نور بود .یافته‌ها نشان می‌دهد که بهره‌گیری از STEAM موجب ارتقای معنادار شاخص‌های خلاقیت (ایده‌پردازی، انعطاف‌پذیری و بسط) و بهبود قابل توجه درک مفهومی از مباحث فیزیک می‌شود. شواهد بیانگر آن است که فعالیت‌های پروژه‌محور و مسئله‌محور این رویکرد، علاوه بر کاهش تصورات نادرست، انگیزش، مشارکت و یادگیری پایدار را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند. همچنین نتایج حاکی از آن است که اجرای استیم، به‌ویژه با تکیه بر منابع کم‌هزینه و فعالیت‌های عملی، با شرایط مدارس ایران سازگاری دارد. این پژوهش اجرای گسترده استیم در مدارس ایران را، به عنوان ضرورتی برای آموزش قرن ۲۱، با تمرکز بر آموزش ضمن خدمت معلمان و فراهم کردن مواد ساده و در دسترس برای تدریس پیشنهاد می‌کند.
کلیدواژه ها
رویکرد STEAM، خلاقیت، آموزش فیزیک، نور، الکتریسیته، مغناطیس.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی