| ضرورت انجام آزمایشهای ساده و کم هزینه و ایجاد یادگیری فعال در دانشآموزان |
| کد مقاله : 1291-NCSE5 (R1) |
| نویسندگان |
|
سعیده زاهدی * گروه علوم پایه/دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدباهنر شیراز/ ایران |
| چکیده مقاله |
| دانشآموزان در یادگیری مفاهیم مختلف درس علوم تجربی و به ویژه شاخه شیمی به دلیل ماهیت انتزاعی آن با چالشهای متعددی روبرو هستند؛ لذا همین امر باعث دلزدگی و بیانگیزه شدن دانشآموزان در یادگیری این درس مهم میشود. هرچه مطالب کتابهای درسی علوم از انسجام ساختاری بیشتر برخوردار باشند و به زندگی روزمره دانشآموزان ارتباط بیشتری پیدا کند، مطالب برای آنها راحتتر و ملموستر خواهد بود. یکی از راههایی که باعث ایجاد علاقهمندی و نشاط در کلاسهای درس علوم تجربی و بخصوص درس شیمی میشود، درگیر کردن دانشآموزان در فرایند یادگیری از طریق طراحی انجام آزمایشهای ساده و آزمونهای عملی میباشد. روش طراحی آزمایش، باعث یادگیری فعال دانشآموزان شده و چون سهم بیشتری از حواس آنها در فرایند یادگیری دخیل میشود، حس کنجکاوی و خلاقیت دانشآموز برانگیخته شده؛ درنتیجه مطالب تدریس شده در ذهن آنها بهتر تثبیت میگردد و بازخوانی مطالب بسیار راحتتر صورت میپذیرد. در این مقاله که حاصل مطالعه تعداد زیادی مقاله در حیطه موضوع ذکر شده و نیز انجام آزمایشهای جذاب در آزمایشگاه مدارس است، به دو مورد از آزمایشهای ساده و کم هزینه که در مدارس براحتی انجام پذیرفته است، پرداخته میشود. |
| کلیدواژه ها |
| علوم تجربی، ماهیت انتزاعی، یادگیری فعال، طراحی آزمایش. |
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |