| واکاوی ابعاد و مولفه های دانش پداگوژیکی محتوایی معلمان دوره ابتدایی برای تدریس درس علوم |
| کد مقاله : 1294-NCSE5 |
| نویسندگان |
|
حمید طریفی حسینی * استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف واکاوی ابعاد و مؤلفههای دانش پداگوژی محتوا (PCK) معلمان دوره ابتدایی برای تدریس درس علوم انجام شد. دانش پداگوژیکی محتوا که تلفیقی از دانش محتوایی و پداگوژیکی است، نقش کلیدی در اثربخشی تدریس ایفا میکند. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی است که با روش استنتاجی و اسنادی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه اسناد مکتوب و دیجیتالی مرتبط بود که با نمونهگیری هدفمند و تا حد اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، فهرستهای استخراج محتوا و فرمهای فیشبرداری نظاممند بود و دادهها با استفاده از تکنیکهایی مانند کدگذاری و طبقهبندی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که دانش پداگوژیکی محتوایی معلمان علوم ابتدایی یک سازه پیچیده، پویا و چندبعدی است که در پنج بعد اصلی و به هم پیوسته دانش محتوایی ماده درسی علوم، دانش برنامه درسی علوم، دانش راهبردها و روشهای تدریس علوم، دانش ارزشیابی درس علوم و دانش پداگوژیکی (تربیتی) دستهبندی میشود. این ابعاد در تعاملی پویا، دانش تخصصی و منحصربهفرد معلم را شکل میدهند و غنای آنها شرط لازم برای تدریس مؤثر علوم محسوب میشود. نتایج بر ضرورت نگاهی یکپارچه به این ابعاد در برنامههای تربیت و توانمندسازی معلمان تأکید دارد. |
| کلیدواژه ها |
| دانش پداگوژی محتوا (PCK)، آموزش علوم، معلمان ابتدایی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |